Kom igång med bakgrundskontroller i Ponty
SRI:s bakgrundskontroller är integrerade med rekryteringsverktyget Ponty. Genom vår smidiga integration kan du som rekryterar med Ponty enkelt aktivera bakgrundskontroller som en del av ditt befintliga rekryteringsflöde och därmed öka säkerheten i din organisations rekryteringsprocesser. Med hjälp av vår användarguide nedan kommer du igång snabbt och enkelt.
För att aktivera integrationen i Ponty:
- API-nyckel: Börja med att beställa en API-nyckel från oss på SRI. Det gör du genom att kontakta vår support via e-post: support@sri.se eller telefon: 08-30 30 73.
- Aktivera i Ponty: Kontakta sedan Pontys support och be dem aktivera bakgrundskontroller från SRI på ditt Ponty-konto. Kom ihåg att skicka med API-nyckeln du fått av oss i ditt supportärende. API-nyckeln är länken mellan SRI och Ponty och möjliggör överföring av data mellan de två systemen.
- Färdigt! Nu är du redo att beställa bakgrundskontroller direkt via kandidatkortet i Ponty.
För att beställa en bakgrundskontroller i Ponty:
- Öppna kandidatkortet för den kandidat du vill bakgrundskontrollera.
- Skapa en ny Händelse – välj Bakgrundskontroll.
- Under ’Webhooks’, välj ”SRI Background check” / ”Bakgrundskontroll från SRI”.
- Välj vem som är Beställare och vem som ska vara Mottagare i dropdown-listorna som dyker upp.
- Skriv in kandidatens personnummer och välj vilken bakgrundskontrollnivå du vill beställa.
- Klicka på Spara.
- Färdigt!
I nästa steg får kandidaten ett mail och ett SMS av oss på SRI för att lämna sitt samtycke till bakgrundskontrollen och sedan tar våra analytiker vid. När bakgrundskontrollen är färdigställd får kandidaten ett nytt SMS och mail av oss för att ge sitt andra samtycke, sedan levereras rapporten till mottagaren i SRI-portalen.
Om du har frågor eller behöver assistans, kontakta oss gärna via e-post eller telefon. På vår supportsida för arbetsgivare hittar du även svar på många frågor om våra bakgrundskontroller.
Lycka till!