Vad innebär en bakgrundskontroll?
En bakgrundskontroll som tillämpas i en rekryteringsprocess syftar till att ge viktiga, och kompletterande pusselbitar för att kunna göra en helhetsbedömning av en kandidat och dess lämplighet i en viss befattning.
Bakgrundskontroller är utformade för att klarlägga alla de ”förutsättningar” som omger en kandidat och matcha dessa mot en befattning för att proaktivt kunna identifiera, och förebygga eventuell risk.
En kandidats ”förutsättningar” innebär alla de omständigheter som omger denne såsom exempelvis juridiska förekomster, ekonomi, bolagsengagemang, sociala medier, utbildning och tidigare arbetsgivare.
Förekomster innebär inte automatiskt en risk
Förekomster eller fynd inom dessa delområden innebär inte per automatik att en kandidat medför en risk in i en organisation eller befattning.
Risken uppstår först när kandidatens ”förutsättningar” kopplas samman med en organisations skyddsvärden samt de mandat och accesser som omger en befattning. Mandat att fatta beslut, ingå avtal eller förhandla för en organisations räkning påverkar riskbedömningen likväl som den access som befattningen medför sett till information, fysiska utrymmen, system m.m.
Viktigt att välja rätt nivå på bakgrundskontroll
Mot bakgrund i detta är det viktigt att alltid välja den nivå av kontroll som matchar den aktuella befattningen för att på så sätt säkerställa att relevanta parametrar inkluderas och värderas mot rätt ingångsvärden.
Att göra en för grundläggande bakgrundskontroll på en befattning med stora mandat kan bli problematiskt då man kanske missar att inkludera relevanta områden som kan påverka risk. Likväl kan det vara att skjuta högt över målet att genomföra allt för omfattande kontroller på mer generella befattningar med lägre mandat och access.
Våra kontrollnivåer
Syftet med alla våra paket nedan är att ge våra kunder trygghet i form av ett kvalitativt beslutsunderlag. Flera av våra nivåer levereras även med frågeställningar inför kommande intervju: