På SRI är vi specialister inom bakgrundskontroller och LFD-prövning inom ramen för Lagen om Försäkringsdistribution och IDD, Insurance Distribution Directive. I vår högkrypterade och GDPR-säkra portal kontrollerar vi alla parametrar som exempelvis näringsförbud, förvaltarskap eller återkallade tillstånd.
Inom kort kan även den uppföljandecykliska kontrollen av försäkringsförmedlare automatiseras snabbt, smidigt och säkert genom vår kommande funktion Uppföljande LFD.
Så går digitaliserad LFD-prövning till
- Arbetsgivaren beställer prövningen i SRI-portalen.
- Medarbetaren (den prövade) får ett SMS med information och instruktioner. Samtycke till prövningen sker med hjälp av mobilt BankID via en dator eller mobil enhet.
- SRI:s analytiker får ärendet och påbörjar insamling och analys av alla nödvändiga underlag.
- En LFD-rapport sammanställs.
- Medarbetaren får se och samtycka till den sammanställda rapporten.
- När samtycke mottagits levereras LFD-rapporten till arbetsgivaren.
- Rapporten raderas automatiskt efter en given tidpunkt.
Uppföljande LFD-prövning
- Arbetsgivaren kan, utöver ovan process, även välja att aktivera en Uppföljande LFD-prövning.
- Arbetsgivaren bestämmer själva hur ofta den uppföljande kontrollen ska genomföras och vilka kontrollpunkter som ska följas upp och kontrolleras igen.
- Medarbetaren får då per automatik en förfrågan om samtycke till uppföljande prövning efter 12, 24 eller 36 månader.
- LFD-administratören hos arbetsgivaren kan sedan över tid följa upp på vilka medarbetare som har en pågående prövning, vilka som är schemalagda framåt samt vilka som är arkiverade.
LFD-prövning från SRI skapar:
- Tidseffektivitet och avsevärd förkortning av ledtider för både arbetsgivaren och medarbetaren.
- Förbättrad transparens i processen.
- Förbättrad samtyckesprocess med hjälp av BankID-verifiering i två steg.
- Förbättrad kontroll och tydlig översikt över vilka medarbetare som har prövats.
- Förbättrad GDPR-efterlevnad genom att data lagras i SRI:s högkrypterade miljö.
- Förenklad hantering av uppföljande LFD-prövning med hjälp av automatiserade och tidsinställda beställningar.
Case: Söderberg & Partners
”Vi har tagit bort ett jobbigt och tidskrävande moment från våra nya kollegor och på ett modernt och väldigt smidigt sätt underlättat för dem i sin onboarding.”
– Jenny Persson, HR-chef på Söderberg & Partner
Söderberg & Partners vann silver i kategorin ”Digital förflyttning” på prestigefulla Magnet Awards för sin digitalisering av LFD-prövningar med hjälp av SRI. Organisationen kunde efter introduktion av SRI:s verktyg se en minskad tidsåtgång för den prövade med 90% och en minskad tidsåtgång för processägaren med 85% samtidigt som exponeringen mot GDPR minskade avsevärt. Dessutom eliminerades risken att genomföra kontroller på personer med skyddad identitet.
Upptäck hur Söderberg & Partner digitaliserat sina HR-funktioner och hur de nya arbetssätten tagit emot i vår intervju med HR-chef Jenny Persson.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa till med din organisations LFD-prövningar?
Kontakta oss genom formuläret nedan eller via telefon: 08-30 30 73