Från Analytiker med fokus på bakgrundskontroller till kundnära Client Success Manager – Möt Elisabeth Sjöberg
Elisabeth Sjöberg har under flera år hjälpt svenska rekryterande arbetsgivare och säkerhetskänsliga verksamheter med viktiga beslutsunderlag i sin roll som analytiker i SRI:s team som arbetar med bakgrundskontroller, LFD-prövningar och grundutredningar för säkerhetsprövning. Utöver rollen som analytiker har hon även arbetat som samtalsledare för säkerhetsprövningsintervjuer.
Innan Elisabeth började på SRI har hon arbetat både på Migrationsverket och inom domstolsväsendet och arbetat med handläggning av frågor av mer juridisk natur. Elisabeth har en kandidatexamen i statsvetenskap med inriktning mot säkerhet och krishantering från Försvarshögskolan.
Under åren som Elisabeth arbetat som analytiker har både hennes team växt och utvecklats mycket – och det har även efterfrågan på SRI:s tjänster.
Inför 2024 insåg vi att behovet av fler kundnära resurser skulle vara stort med tanke på den ökade efterfrågan. Vi behövde ytterligare en utåtgående och engagerad person som kan hjälpa våra kunder att få ut maximalt värde av våra tjänster.
Elisabeth antog utmaningen och sadlar nu om för att tillgängliggöra sina kunskaper om just bakgrundskontroller, grundutredningar och regulatoriska prövningar i en ny och mer kundnära roll: Client Success Manager.
Vi fick några ord med henne för att höra mer om den nya rollen och vad den innebär för SRI:s kunder.
Hej Elisabeth och grattis till din nya roll! Vad spännande!
”Verkligen! Jag blev verkligen glad när jag fick frågan och rollen som Client Success Manager passar mig perfekt. Jag trivs väldigt bra med att arbeta nära våra kunder, hjälpa dem att hitta bra lösningar för effektivisering och skapa minnesvärda kundupplevelser.”
Berätta, Client Success, vad innebär det och vad kommer du att göra i din nya roll?
”Rollen handlar mycket om att arbeta proaktivt och stöttande tillsammans med våra kunder och vara med dem på deras kundresa tillsammans med oss. Målsättningen är att skapa effektivitet och maximalt värde av våra kunders investering hos oss. Det kan man så klart göra på många olika sätt.
Jag tror att det är viktigt att hela tiden vara lyhörd för kundens behov och ha örat mot rälsen för att snappa upp den aktuella verksamhetens behov och utmaningar – och på så sätt skapa kundanpassade lösningar.
Till min hjälp har jag både mitt tidigare, högkompetenta, team av analytiker och researchers, våra säkerhetsrådgivare och en bred produkt- och tjänsteportfölj att tillgå. På SRI har vi alltid haft ett stort fokus på att dela med oss av kunskap och insikter.
Det är något som jag kommer att fortsätta att bidra med genom att säkerställa att våra kunder får tillgång till både kunskapsresurser, utbildningar och webinar.”
Vad tar du med dig från din roll som analytiker och samtalsledare in i din nya roll?
”Jag tar med mig djup kunskap kring våra tjänster – något som jag hoppas och tror att våra kunder kommer att få nytta av. Jag har under de senaste åren både arbetat med våra bakgrundskontroller och genomfört många säkerhetsprövningsintervjuer, säkerhetssamtal och uppföljande säkerhetsprövningar.
Den kunskapen kommer förhoppningsvis kunna hjälpa våra kunder att på ett ännu bättre sätt välja rätt produkter, exempelvis rätt kontrollnivå av bakgrundskontroll, såväl som hjälpa dem att på ett ännu bättre sätt förstå och tolka de beslutsunderlag som de får tillbaka från oss.”
Du har precis klivit in i din nya roll – vad fokuserar du på just nu?
”Just nu ligger mycket fokus på att lära mig av våra kundansvariga och lära känna våra kunder. Vi är precis i färd med att skapa nya strukturer och arbetssätt för att kunna hjälpa vår ständigt växande kundstock på ett ännu bättre sätt.
Det har hänt väldigt mycket sedan SRI grundades 2016 och våra kunders behov har förändrats och blivit mer komplexa – inte minst på grund av säkerhetsläget i vår omvärld.
Samtidigt har vår produktportfölj utökats kraftigt genom åren och många av våra kunder väljer nu att koppla på fler tjänster än ”bara” bakgrundskontroller. Det kan bland annat handla om digital referenstagning, utbildning, säkerhetsprövningar och långtidslagring av känslig data.”
Vad ser du mest fram emot?
”Jag ser väldigt mycket fram emot att komma igång på riktigt och lära känna våra kunder ännu bättre. Vi har väldigt mycket på gång inför året, både när det gäller utbildningsinsatser, webinar, kundevent och inte minst – produktutveckling som kommer att hjälpa våra kunder med sitt rekryterings- och säkerhetsarbete.”
Tack Elisabeth och lycka till!