Om lögner och hur man indikerar dem
Hur vet man om någon ljuger? Frågeställningen är värd att fundera på och insikten om att vi måste bli bättre på att indikera lögner och bli bättre på att genomföra svåra samtal är slående.
Hur gör vi då när vi hamnar i situationer där vi misstänker att en person far med osanning? Kan vi med säkerhet veta om en person ljuger eller inte?
Det bästa utgångsläget för att indikera lögner har du givetvis om du har något bevis att luta dig mot eller uppgifter att referera till. I rekryteringssammanhang och vid säkerhetsprövningar är bakgrundskontroller och referenstagning viktiga verktyg.
Utöver fakta och hårda bevis kommer man sedan långt genom att:
Lyssna
- Vad är det personen egentligen säger?
- Vad är det personen inte säger?
Vad säger forskningen om lögner?
Enligt Pär Anders Granhag, professor i psykologi vid Göteborgs universitet är 80% av befolkningen beredda att underhålla något negativt om sig själv om de i en anställningsintervju får frågan:
”Finns det något mer jag ska veta om dig för att kunna bedöma om du är lämplig för den här tjänsten eller inte?”
Granhag menar även att kvinnor och män även ljuger om olika saker. Generellt sett ger kvinnor fler falska komplimanger och män är mer benägna att framställa sig själv i bättre dager.
Våga fråga
- Det är viktigt att du ställer de obekväma följdfrågorna.
- Vi människor tycker att det är otroligt jobbigt att ljuga.
- Den absoluta majoriteten av oss undviker det in i det längsta.
- Ofta tar vi en enkel utväg och ”drar en Miller”.
Millers lag säger:
”För att förstå vad en person säger måste du förutsätta att det är sant och försöka föreställa dig vad som gör det sant.”
Kort och gott kommer en person även i pressade lägen att lämna en sann redogörelse. Problemet är att redogörelsen utelämnar vissa väsentliga fakta, exempelvis:
- Jag brukar inte lämna ut mitt lösenord…
- Jag borde lämnat jobbet runt kl…
- Jag har inget särskilt emot min arbetsplats….
- Jag följer nästan alltid våra säkerhetsrutiner…
- Jag dricker inte så mycket….
- Jag har aldrig provat tyngre droger…
- Jag berättade inte så mycket…
- Det var nog allt jag gjorde…
- Jag har inte träffat X….
Redogörelserna ovan kan ge sken av att ha svarat på en fråga men har oftast inte svarat på frågan alls. Det finns bevisligen mycket utelämnade information i meningarna ovan. Det kan vara lockande att låtas sig nöjas med dessa svar istället för att ställa de jobbiga motfrågorna.
När en person fråntas möjligheten att ”dra en Miller” genom en tydlig och rak fråga kommer många att svara sanningsenligt. Vi gillar helt enkelt inte att ljuga.
Genom att arbeta med så enkla saker som AKTIVT LYSSNANDE och ATT VÅGA FRÅGA kommer ni att komma långt i era samtal.
För att bli en duktig samtalsledare krävs det en grundläggande förståelse för samtal och vissa mekanismer kring samtal men den viktigaste nyckeln är sedan att öva och pröva. Det är först när du känner dig trygg i dig själv och ditt agerande du har förmågan att verkligen lyssna på den du samtalar med.
På SRI utbildar vi arbetsgivare i samtalsteknik, i att hålla svåra samtal och i säkerhetsprövningsintervjuer. Flera av våra utbildningar erbjuder även möjligheten att öva tillsammans med professionella skådespelare.