Lärdomar och insikter från SRI Summit 2024: ”Psykologisk krigföring – är vi beredda på det?”

Den 5 september i år gick SRI Summit 2024 av stapeln i Stockholm. Över 200 deltagare från privat, offentlig och statlig sektor samlades under en heldag för att få en uppdaterad lägesbild kring dagsaktuella frågor som påverkar både vårt samhälle och den enskilda verksamheten, ny kunskap, nya insikter samt för att nätverka och utbyta erfarenheter.

I september 2025 är det dags för nästa upplaga av SRI Summit – och medan vi förbereder programmet inför nästa år kommer vi att dela med oss av en serie lärdomar och reflektioner från våra olika föreläsningar från årets Summit.

I den här artikeln delar vi med oss av reflektioner från Mikael Tofvessons (Ställföreträdande chef, Myndigheten för psykologiskt försvar) föreläsning om otillbörlig informationspåverkan och desinformation.

Psykologisk krigföring och desinformation - Mikael Tofvesson

”Psykologisk krigföring – är vi beredda på det?”

Mikael Tofvesson inledde sin föreläsning med att lyfta en av västländernas svagheter. När de gröna männen inledde annekteringen av Krim 2014 var deras ansikten dolda och deras uniformer saknade grad- och nationsbeteckningar.

När väst frågade ryska ambassader fick de till svar att de inte visste vad det var för gröna män, men att de verkade göra något bra. Ett land invaderade ett annat land, ljög om det och avslöjade Västs svaghet: Har vi inga bevis så kan vi inte agera.

Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) satte ihop en operativ avdelning under 2022, till följd av ett år som färgades av informationspåverkan: svenskt regeringsval, Nato-ansökan, invasionen av Ukraina, och LVU-kampanjen.

MPF arbetar tillsammans med andra myndigheter för att stärka samhällets förmåga att identifiera och stå emot otillbörlig informationspåverkan från främmande makter. För att ett ärende ska landa hos MPF måste aktören komma utifrån (utländska aktörer) och det måste finnas en avsikt med informationen (skada eller skapa negativ effekt).

Sverige är som bekant en demokrati med yttrandefrihet, med politiker som tar beslut och ansvarar för folket. Det här betyder att det finns två måltavlor för utländska aktörer, det svenska folket och våra beslutsfattare.

Informationspåverkan syftar till att få folket att inte förstå att vi är på väg mot en negativ utveckling, för att kunna genomföra dolda beslut och se till att beslutsförfattaren inte avsätts. Det vill säga att bygga nya normer, vilket inleds inom exempelvis nyhetsmedier och/eller sociala medier (exempelvis gamingplattformar), innan man försöker påverka själva beslutsförfattaren. MPF arbetar med att kartlägga aktören för att försöka och identifiera och fånga in dem redan under planeringsstadiet.

Gällande Ryssland har MPF lärt sig av händelser som uppdagats i Sverige kring påverkan och spioneri. De är intresserade av påverkan och inte dialog, och går helt enkelt vidare när de har blivit avslöjade.

Deras främsta mottagare av informationspåverkan och propaganda är dock det ryska folket, då Putin och Kreml bryr sig om den egna befolkningen och vill ha folket på deras sida. Detta har lett till en kraftig repression med hård självcensur och ingen yttrandefrihet.

Det är viktigt att minnas att Ryssland är i krig, vilket genererar andra proportionalitetsprinciper och gränsen för extrema handlingar är lägre. På grund av EU:s sanktioner till följd av kriget i Ukraina kan inte längre den ryska propagandamaskinen nå ut till andra länder på samma sätt (från Ryssland), utan kommer nu till EU genom andra länder, exempelvis genom afrikanska länder och tidigare medlemmar i Warszawapakten.

Ryssland och Kina tar stöd av varandra, trots deras olika tillvägagångssätt. Kinas informationspåverkan är svårare att upptäcka och fokuserar inte på ett hotande, negativt eller skrämmande narrativ. De vill i stället visa Kina som en positiv samarbetspartner och fokuserar därför på att sprida positiva narrativ. Kina har stora medieplattformar i Asien, vilket skapar kanaler för propaganda som i sin tur kan få konsekvenser i till exempel FN.

Mikael avslutade sitt föredrag med att nämna att utländska aktörer, såväl stater som organisationer, har lärt sig förstå den svenska mediemiljön. Man behöver inte längre anordna sina egna påverkansoperationer, utan kan förstora och förvärra andras propaganda. De utländska aktörerna tar för sig och blir därmed oförutsägbara och Mikael upprepar Stefan Kristianssons ord från hans öppningsanförande: ”Förbered er för det värsta”.

Vidare läsning:

Rapport om LVU-kampanjen:
https://mpf.se/publikationer/publikationer/2023-04-28-lvu-kampanjen

Myndigheten för psykologiskt försvar:
https://mpf.se

® Scandinavian Recruitment Intelligence | Skapad av Lightweb