Kom igång med bakgrundskontroller i Teamtailor
SRI:s bakgrundskontroller och vår tjänst för digital referenstagning, Referenstagning.se, är integrerade med rekryteringsverktyget Teamtailor och finns även listade i Teamtailors Marketplace.
Genom en modern integrationslösning kan du som rekryterar med Teamtailor enkelt lägga till både bakgrundskontroller och digital referenstagning som en del av ditt befintliga rekryteringsflöde och därmed öka säkerheten i din organisations rekryteringsprocesser samtidigt som du sparar värdefulla resurser.
Läs mer om samarbetet mellan Teamtailor och SRI här
Vår steg-för-steg-guide nedan hjälper dig att komma igång.
För att aktivera bakgrundskontroller i Teamtailor:
- API-nyckel: Börja med att beställa en API-nyckel från oss på Referenstagning.se. Det gör du genom att kontakta vår support via e-post: support@referenstagning.se eller telefon: 08-30 30 73.
- Aktivera i Teamtailor: Kontakta sedan Teamtailors support och be dem aktivera bakgrundskontroller från SRI på ditt Teamtailor-konto. Kom ihåg att skicka med API-nyckeln du fått av oss i ditt supportärende. API-nyckeln är länken mellan SRI och Teamtailor och möjliggör överföring av data mellan de två systemen.
- Rekryteringsfas och trigger för personnummer:
För att kunna använda integrationen och beställa bakgrundskontroller krävs det att kandidatens personnummer hämtas in i Teamtailor. Det görs genom att en Meddelande-trigger läggs in som en del av det befintliga rekryteringsflödet. Se exempel nedan.
”Meddelande”-trigger för inhämtning av personnummer:
Börja med att skapa en ny kandidatfas. Lägg sedan in en Meddelande-trigger med valfritt meddelande till kandidaten. Komplettera sedan meddelandet med ett frågeformulär och en fråga eller en uppmaning i stil med: ”Skriv in ditt personnummer här:” Frågan och det tillhörande meddelandet som skickas ut kan formuleras fritt, men ordet ”personnummer” måste användas i frågeformuläret. Samtliga vanligt förekommande format på svenska personnummer accepteras. - Rekryteringsfas och trigger för att beställa bakgrundskontroller: Skapa sedan ytterligare en kandidatfas för själva beställningen av bakgrundskontroller och lägg till en trigger. Välj SRI som tjänst. I inställningarna för triggern väljer du sedan vilken kontrollnivå som beställningen avser för den aktuella rekryteringen och vad som ska verifieras (t.ex. utbildningsnivå), vilka användare som ska vara mottagare av bakgrundskontrollen och eventuell övrig information.
- Färdigt! Nu är du redo att beställa bakgrundskontroller direkt i Teamtailor.
Exempel:
I exemplet nedan har vi sex olika rekryteringsfaser. Vi har valt att lägga in “Fråga personnummer” direkt efter intervjufasen, men detta kan självklart anpassas helt efter eget behov.
När en kandidat flyttas till “Fråga personnummer” skickas ett e-postmeddelande med tillhörande frågeformulär ut till kandidaten där vi ber om kandidatens personnummer. När kandidaten svarat kan du se personnumret på kandidatkortet.
När kandidaten sedan flyttas vidare till Bakgrundskontroll aktiveras den trigger som du skapat och processen för bakgrundskontrollen är igång. Kandidaten kontaktas automatiskt via e-post och SMS för att ge sitt första samtycke med hjälp av mobilt BankID.
Normal användarvy:
Triggers:
Om du har frågor eller behöver assistans, kontakta oss gärna via e-post eller telefon. På vår supportsida för arbetsgivare hittar du även svar på många frågor om våra bakgrundskontroller.
Lycka till!