Uttrycket Whistleblowing, visselblåsning på svenska, används ofta när personer larmar om exempelvis korruption, bedrägerier, miljöbrott, tjänstefel, säkerhetsbrister eller andra oegentligheter och lagöverträdelser på sin arbetsplats. Det kan till exempel handla om en rapport till massmedia eller en anmälan till en myndighet.
Personen som larmar kallas för whistleblower eller visselblåsare. Andra mindre vanliga benämningar är visselpipare eller visslare.
För att visselblåsaren ska kunna vara anonyma och känna sig trygga inför många organisationer nu whistleblowingsystem och riktlinjer för att hantera den här typen av anmälningar.
System för whistleblowing
Att upprätta tydliga riktlinjer samtidigt som man inför lättillgängliga och säkra system för whistleblowing sänder tydliga positiva signaler till anställda i organisationen. Man visar att man arbetar förebyggande och att man inte tolererar oegentligheter eller lagöverträdelser.
Ett system för whistleblowing är dessutom en bra kanal att erbjuda anställda som inte vill anmäla direkt till sin chef eller sin chefs chef av rädsla för repressalier.
Anonymitet i systemet är en självklarthet och en del av grundtryggheten. För att den anställde ska känna sig bekväm med att använda det måste systemet genomgående andas trygghet. Det bör även vara tillgängligt från alla tänkbara plattformar och tillgängligt utanför organisationens väggar så att visselblåsandet blir på den anställdes villkor. Annars riskerar man att den anställde får kalla fötter och drar sig för att göra en anmälan.
Tänk även på att ta med tryggheten för både den interna handläggaren, t.ex. HR, och tryggheten för personen som blir anmäld är av största vikt.
Sist men inte minst är det rekommenderat välja en systemleverantör med bakgrund inom säkerhet och med stor förståelse för hantering av känsliga personuppgifter – vilket detta i allra högsta grad är.
Visselblåsning över telefon som komplement
För att organisationens arbete med whistleblowing ska få så stort genomslag som möjligt hos de anställda kan även möjligheten att göra en anmälan via telefon via en oberoende tredjepartstjänst vara att rekommendera. Digitala verktyg i all ära, men alla kanske inte känner sig bekväma med att lämna sin anmälan via en dator.